Leuk initiatief; Telstar@work waarin Meday ook een rol mag spelen!

VELSEN-ZUID – Langdurig werklozen uit de regio kunnen via Telstar Thuis in de Wijk hun kansen op een nieuwe baan vergroten.


De kandidaten krijgen via het programma telstar@work een training om hun kansen op de arbeidsmarkt te verbeteren. Zo krijgen zij onderricht in discipline, het werken in teamverband en het leren verdelen van het werk. Indien nodig, volgt daarna een extra opleiding of training.

In eerste instantie gaat het om een pilot waaraan twaalf personen kunnen meedoen. De kandidaten moeten allemaal eerst door een strenge selectie. Daarbij wordt onder meer gekeken naar hun motivatie. De uitverkorenen krijgen ieder een werkbegeleider. De sessies zijn in het stadion van voetbalvereniging Telstar.

Er zijn vijf categorieën waarin de cursisten zich kunnen bekwamen: groenvoorziening, de horeca, facility management, beveiliging en schoonmaken. ,,Ze krijgen een honk in het paviljoen’’, aldus commercieel directeur Steef Hammerstein van de eerstedivisionist en nauw betrokken bij het initiatief.

Het project is een samenwerkingsverband van onder meer uitkeringsinstantie UWV, IJmond Werkt! en de uitzendbureaus Tempo-Team, Zebra en Meday plus verschillende IJmond-gemeenten. Hammerstein vertelde afgelopen vrijdag het een en ander over het nieuwe initiatief tijdens het vijfjarig jubileum van Telstar Thuis in de Wijk, een programma waarmee de voetbalvereniging haar maatschappelijke betrokkenheid toont.

In de loop van deze vijf jaar heeft de stichting, die onafhankelijk opereert van de voetbalvereniging, verschillende projecten gestart. Zoals Playing for Success, dat kinderen met weinig zelfvertrouwen een positieve boost geeft. Of de Telstar Street League, een voetbaltoernooi voor jongens en meisjes van twaalf tot en met zestien jaar. Verder is er Playing for Success, School’s cool, de Techniek Experience en Supporters voor Supporters. Velsens wethouder Annette Baerveldt vertelde vooral gecharmeerd te zijn voor Playing for Success. ,,Dat is een mooi project voor kinderen die een terugslag hebben ondergaan.’’

Veel projecten worden mede georganiseerd door instanties of bedrijven. Wat dat betreft is er een trend waarneembaar: van corporate partnership (samenwerking die duidelijk wordt gemaakt met logo’s) tot community partnership, voor de gemeenschap. Zonder dat daar in eerste instantie iets tegenover staat. ,,Eigenlijk zou elk bedrijf Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) als uitgangpunt moeten hebben”, stelde Martijn de Boer van MVO-adviesbureau Atmosphere vast. Tevreden merkte hij dat het bij Telstar al in de bedrijfsvoering is doorgevoerd.